Beroepschauffeurs Beroepschauffeurs
Alles over het transportgebeuren (en overige zaken)
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Onderweg van laadbak wisselen

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Beroepschauffeurs -> Cortrans
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cortrans
site admin


Geregistreerd op: 21 Okt 2014
Berichten: 10642
Woonplaats: Utrecht (NL)

BerichtGeplaatst: 20-04-2015 13:43:54    Onderwerp: Onderweg van laadbak wisselen Reageren met citaat

Bijna alle auto's (die op het Europese DC in Utrecht gestationeerd staan) bij de HEMA hebben wissellaadbakken die onderling uitwisselbaar zijn. Op 3 speciale auto's na die voor speciale doeleinden gebruikt worden, deze hebben wel een vaste laadbak. De koel auto's voor het gebak (met vaste laadbak) staan elders in het land bij de lokale gebak bakkerijen gestationeerd.
Dit is uiterst makkelijk voor de snelle logistiek van het bedrijf.
Zo is het dus al mogelijk om de bakken voor de volgende rit of dag al voor te laden, zonder dat de voertuigen op het DC aanwezig zijn. Zaak is uiteraard wel om voldoende wissel laadbakken op voorraad te hebben. We hebben op dit moment meer dan 170 laadbakken in gebruik op ongeveer 80 auto's. De chauffeurs laden dus zelf nooit de voertuigen. Hier heeft de HEMA 3 speciale rangeer trucks voor.


(foto even snel van internet geplukt) Wink

Deze pakken de lege bakken van de lege bakken plaats op het DC, en zetten deze voor de laad deuren. Elke bak is van een nummer voorzien en een de binnenzijde een streepjes code, voor de digitale verwerking met laden. Als de bak geladen is, wordt deze op de juiste locatie geplaatst waar de auto of aanhanger geparkeerd staat waar de volle laadbak weer opkomt. Staat de bewuste motorwagen of aanhanger al op het DC geparkeerd, dan zetten ze deze uiteraard voor een laad deur (met de lege laadbak erop).
Een chauffeur moet zelf altijd de volle laadbakken met emballage leeg maken op de speciale losvlonder. Staan zijn bakken voor de volgende rit/dag al klaar, dan zet hij de lege bakken weer op de daarvoor bestemde locatie, en zet de volle bakken op het chassis van de motorwagen/aanhanger.

Onderweg zal er afhankelijk van de rit/route dus ook wel eens gewisseld moeten worden, als dit zo uit komt. Dit is een handeling die hooguit 12 minuten duurt, afhankelijk van het locatie.
Zaak is dat de hele combinatie totaal recht staat, en er dus voldoende ruimte beschikbaar is vr het voertuig om er recht onderuit te kunnen rijden.



Men begint om de luchtvering van de motorwagen zowel vr als achter in de hoogste stand te zetten. Dan maak je door middel van een hendel de hydrolische vergrendeling van de laadbakken los. Dit zelfde doe je ook met de aanhanger. Dan klap je van zowel de motorwagen als de aanhanger de poten onder het chassis uit, en vergrendel deze. Van de aanhanger moet ook de laadklep naar omlaag, omdat deze mee onder het chassis van de aanhanger moet rijden (anders zou deze tegen de achterkant van de laadbak komen bij vooruit onderuit rijden). Op de motorwagen zit een onder-vouw klep, dus deze zit niet in de weg.


(luchtvering omhoog, en poten uitklappen)

Als van beide bakken alle 4 de poten uitgeklapt zijn , dan de luchtvering omlaag doen. Nu kan je er recht vooruit, onderuit rijden. Dit doe je tot de voorkant van de aanhanger ongeveer gelijk is met de voorkant van de laadbak die op de motorwagen stond (de voorste dus). In het hulp chassis van zowel de motorwagen als de aanhanger zit een uitsparing die weer overeenkomt met een "bult" onder het chassis van de afzetbakken.


(op deze foto is goed te zien, de uitsparing op het hulp chassis, waar de "bult" van de laadbak in moet vallen)

Nu doe je de luchtvering van de aanhanger zover omhoog, dat het chassis tegen de onderkant van de laadbak aankomt (zonder het geheel nog op te tillen)


(hier het kastje aan het chassis met de vergrendeling van de laadbak en de luchtvering handels)

Nu rij je heel langzaam een stukje voor of achteruit, afhankelijk van de positie van de laadbak ten opzichte van het chassis. Je voelt nu vanzelf de "bult" in de uitsparing van het chassis vallen. Weer uitstappen, en de luchtvering helemaal omhoog doen. De poten van de laadbak die nu op de aanhanger staat weer inklappen onder de laadbak, de laadklep weer dicht doen, en de luchtvering weer in de rijstand zetten, en uiteraard niet vergeten de bak weer te vergrendelen. Nu moet je de aanhanger even ergens af koppelen, immers er staat nu nog steeds geen laadbak op het chassis van de motorwagen.


(de laadbak op de aanhanger is nu gewisseld, de andere die op de aanhanger stond staat nog op zijn poten op straat)

Nu rij je de motor wagen met de luchtvering omlaag onder de laadbak die eerst op de aanhanger stond, onder de laadbak. Onder alle bakken zitten 2 geleiders waar hij tussen moet vallen.


(hier zijn de geleiders goed te zien)

Elke auto heeft ook een raam in de achterwand van de cabine, speciaal om daardoor mee te kunnen kijken dat je ook wel daadwerkelijk er recht en goed onderdoor rijd.
Nu rij je net zo ver er onder door totdat de laadbak tegen de stootblokken achter de cabine komen.


(de laadbak komt tegen stootblokken zodat hij gelijk goed staat)
(die schade's op de hoeken komen doordat sommige chauffeurs tijdens het krap ronddraaien (en dat niet in 1x lukt, nog "iets" terug steken) zodat de stootblokken op de achterkant van de laadbakken waartegen we tegen het dok parkeren tijdens het lossen. Vanwege onze lengte van de maximale 18.75 meter, hebben we een redelijk korte triangel, en kan het stootblok net de voorkant van de bak op de aanhanger raken, dit er informatie)

Nu doen we weer het zelfde als bij de aanhanger. De 4 poten inklappen en de hydrolische vergrendeling dicht zetten. De luchtvering weer in de rijstand zetten, en je bent klaar. Afhankelijk van wat er dan gebeurd (al dan niet weer de aanhanger aankoppelen of niet), kun je de weg weer vervolgen.


(hier is goed te zien hoe de hydrolische pennen de laadbak vergrendelen)

Deze handeling duurt dus tussen de 10 en 15 minuten afhankelijk van weer en locatie.

Op het DC moet je altijd eerst de laadbak van de aanhanger er op zetten, dus zonder laadbak nog op het chassis van de motorwagen.
Dit speciaal omdat je meer zicht hebt als er geen laadbak op het chassis staat wat je zicht belemmerd bij het achteruit rijden.
Het zicht door het raam in de achterwand van de cabine zou immers belemmerd worden door de voorkant van de laadbak dan.
Het achteruit rijden onder de poten van de laadbak met een "kaal" chassis is dus een secuur klusje, dat beter gaat zonder bak op de motorwagen.

Ik hoop dat iedereen nu ook een beetje zicht gekregen heeft in het dagelijkse werk van een HEMA chauffeur Wink
_________________
gr. Cor

Zonder transport staat alles stil

Onderweg te spotten in de HEMA 65 en aanhanger 77 (als ik niet vrij ben)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
trucker10
gebruiker


Geregistreerd op: 20 Okt 2014
Berichten: 2546

BerichtGeplaatst: 20-04-2015 18:27:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Is quasi gelijk aan wat onze C&A jongens doen met hun BDF systeem , zij hebben wel nog twist locks om de bak te vergrendelen .
1 chauffeur laad eerst zijn vaste wagen , pikt dan de wipkar aan en rijdt daarna onder de andere bak , eens de maand sneuvelt er wel een breedte lichtje .
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
cortrans
site admin


Geregistreerd op: 21 Okt 2014
Berichten: 10642
Woonplaats: Utrecht (NL)

BerichtGeplaatst: 21-04-2015 05:36:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Tja, de aanhangers hebben wel breedte lichten, maar die staan iets naar binnen toe. Plus het voordeel van een "normale" aanhanger ten opzichte van een wipkar is, dat de kont van de aanhanger veel minder snel reageert op het stuur. De kans op schade met onder rijden is dus een stuk kleiner als je er al zo'n beetje recht voor staat. Wink
_________________
gr. Cor

Zonder transport staat alles stil

Onderweg te spotten in de HEMA 65 en aanhanger 77 (als ik niet vrij ben)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Beroepschauffeurs -> Cortrans Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum