Beroepschauffeurs Beroepschauffeurs
Alles over het transportgebeuren (en overige zaken)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Collectieve deal over loon over vakantiedagen

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Beroepschauffeurs -> CAO discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cortrans
site admin

BerichtGeplaatst: 20-09-2018 09:40:17    Onderwerp: Collectieve deal over loon over vakantiedagen Reageren met citaat

"Collectieve deal over loon over vakantiedagen"

Ook al wordt ik niet uitbetaald via de transport CAO, maar ik zie hier weer een zaak die de bonden toch maar mooi weer geregeld hebben. We kunnen wel afgeven op de bonden, maar zoals nu ook weer blijkt doen ze ook nog steeds goede dingen.
Weer een bewijs dat we de bonden zeker niet moeten afschaven............

Zonder transport staat alles stil

Onderweg te spotten in de HEMA 25 en aanhanger 77 (als ik niet vrij ben)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Scania 1015
Forum prutser
Forum prutser

BerichtGeplaatst: 22-09-2018 07:39:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Even uitleggen waar het om gaat:

Beroepschauffeurs krijgen meer loon over vakantiedagen
Vakbonden en werkgevers in de transportsector hebben afspraken gemaakt over een langslepende kwestie: het loon over vakantiedagen. ‘Een doorbraak, met uiteindelijk een goed resultaat voor de werknemers. De uitbetaling van vakantiedagen wordt beter geregeld’, zegt onderhandelaar Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. ‘Met deze collectieve deal kunnen we langdurige en ingewikkelde juridische procedures voorkomen.’

Europese Hof
De uitbetaling van vakantiedagen is al jaren een heikel punt in de transportsector. Aanleiding is een arrest van het Europese Hof van Justitie (2011). Volgens die uitspraak moet de beloning voor een vakantiedag gelijk zijn aan de beloning voor een werkdag. ‘Dat was in de transportsector duidelijk niet het geval’, zegt Van Rijssel. ‘De uitbetaling van een vakantiedag was uitsluitend gebaseerd op het relatief lage basissalaris. Er werd geen rekening gehouden met toeslagen en de vele overuren.’

1.100 euro

Aan die kromme situatie komt binnenkort een eind. Vanaf 1 januari 2019 tellen overuren en toeslagen mee bij de berekening van de waarde van een vakantiedag. ‘Het zal per persoon verschillen, afhankelijk van overwerk en toeslagen, maar je moet denken aan een bedrag tussen 600 en 1.100 euro bruto per jaar. Daarmee hebben we het voor de toekomst in één keer goed geregeld.’

Compensatie
De vakbonden en TLN hebben ook afspraken gemaakt over een compensatie van het gemis van loon over de afgelopen jaren. Werknemers die aan de voorwaarden voldoen, krijgen in 2019 een eenmalige uitkering van 750 euro, verdeeld over drie termijnen. Voorwaarde is wel dat de werknemer afziet van verdere juridische procedures over de periode 2014-2018. Van Rijssel: ‘We hadden hier graag meer gezien, maar aan de andere kant; we kunnen er nu ook een streep onder zetten. Het belangrijkste is dat we het voor de toekomst goed hebben geregeld.’

CNV
Het akkoord is niet in de laatste plaats te danken aan CNV Vakmensen. Al tijdens eerdere cao-onderhandelingen zette de bond dit punt op de agenda. Toen weigerden werkgevers er naar te luisteren. Om toch resultaat te boeken riep de bond chauffeurs op een claim in te dienen bij hun werkgever op basis van het arrest van het Europese Hof. Van Rijssel: ‘Met ruim duizend claims tegen 250 transportbedrijven én de proefprocessen die we waren gestart, hebben we de druk flink opgevoerd. De werkgevers zijn gelukkig zo wijs geweest om het niet te laten aankomen op langdurige ingewikkelde procedures.’
Scania 1015
Forum prutser
Forum prutser

BerichtGeplaatst: 22-09-2018 07:47:44    Onderwerp: Re: Collectieve deal over loon over vakantiedagen Reageren met citaat

cortrans schreef:

Weer een bewijs dat we de bonden zeker niet moeten afschaven............

Ik ben er van overtuigd dat we zonder een collectieve belangenbehartiger in een diep dal terecht komen, ja het is zo dat door inkrimpingen niet meer elk belang behartigd wordt, echter er wordt nog veel goeds door vakbonden gedaan.
Ik zie dan ook geen enkele reden om mijn lidmaatschap op te zeggen, ik haal er elk jaar weer mijn investering in hun uit.
ELZEN106
gebruiker

BerichtGeplaatst: 22-09-2018 14:33:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Ger ga jij 7 oktober naar de Logistieke dag in Oss?
Ik ga waarschijnlijk wel even.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Scania 1015
Forum prutser
Forum prutser

BerichtGeplaatst: 23-09-2018 06:50:33    Onderwerp: Reageren met citaat

ELZEN106 schreef:

Denk het niet Harrie, door de week al genoeg transport Wink
Scania 1015
Forum prutser
Forum prutser

BerichtGeplaatst: 27-09-2018 17:45:26    Onderwerp: Reageren met citaat

ELZEN106 schreef:

correctie, ik ben ondertussen gevraagd om met mijn truck aanwezig te zijn, ik ben er dus de hele dag
ELZEN106
gebruiker

BerichtGeplaatst: 27-09-2018 21:28:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Scania 1015 schreef:
ELZEN106 schreef:

correctie, ik ben ondertussen gevraagd om met mijn truck aanwezig te zijn, ik ben er dus de hele dag

En ik niet, verjaardagsfeestje s'middags.
Mijn werkgever wel met zijn Dakar kar.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Scania 1015
Forum prutser
Forum prutser

BerichtGeplaatst: 12-10-2018 19:49:27    Onderwerp: Reageren met citaat

definitief akkoord over vakantieloon
12 oktober 2018
De leden van CNV Vakmensen, de andere vakbonden en de werkgeversorganisaties VVT en TLN zijn akkoord met het onderhandelingsresultaat over het vakantieloon. Voor werknemers die onregelmatig werken en/of overuren maken betekent dit dat zij in 2019 over 22 vakantiedagen meer loon krijgen.

Uitslag stemming
Van de uitgebrachte stemmen is 73% voor en 24% tegen het onderhandelingsresultaat. 3% van de stemmers heeft zich onthouden van stemming.
Hiermee is het loon over vakantiedagen vanaf 1 januari 2019 voor de 150.000 werknemers in de sector Transport & Logistiek goed geregeld. CNV bestuurder Tjitze van Rijssel is erg tevreden: ,,Dat betekent dat niets meer in de weg staat deze afspraak aan de cao toe te voegen en algemeen verbindend te verklaren,zodat de regeling voor alle transportbedrijven geldt, ongeacht of ze lid zijn van TLN of de VVT.. Een goed resultaat voor werknemers.’’

Waar gaat het ook alweer over?
Als je een vakantiedag opneemt, krijg je die doorbetaald. Je krijgt van je werkgever het basissalaris over 8 uur betaald. Maar volgens een Europese gerechtelijke uitspraak uit 2011 is dat te weinig. De beloning voor een vakantiedag moet namelijk gelijk zijn aan de beloning voor een werkdag. Daar horen volgens ons óók de toeslagen en het gemiddelde van je overuren bij. Maar ook je ploegentoeslag, zaterdag- en zondagtoeslag, vuilwerk- en koudetoeslag en nachttoeslag (toeslag eendaagse rit). Dat gebeurt nog steeds niet, ondanks die uitspraak. Je krijgt dus mogelijk al jaren te weinig geld over je vakantiedagen. Het moet wel om structureel werk gaan, dus niet als je bijvoorbeeld een enkele keer op zaterdag of zondag hebt gewerkt. Onkostenvergoedingen vallen buiten de berekening.

De nieuwe cao-afspraak
De nieuwe afspraak gaat in op 1 januari 2019. Vanaf 1 januari 2019 tellen de volgende looncomponenten mee bij het betalen van het loon over je vakantiedagen:

persoonlijke toeslag (art. 23)
ploegendiensttoeslag (art. 36)
vuilwerktoeslag (art. 38 A)
onregelmatigheidstoeslag (art. 55)
eendaagse nachtrit / toeslagenmatrix (art. 37)
koudetoeslag (art. 38 B)
consignatievergoeding (art. 42)
reistijd mobiele kranen (art. 47)
overuren + toeslag
zaterdaguren (> 40 uur/week)
zaterdagtoeslag
zondaguren (>40 uur/week)
zondagtoeslag
Wat levert deze afspraak mij op?
Dat ligt natuurlijk aan het aantal en soort toeslagen en overuren. De toeslagen en (over)uren worden betaald over de wettelijke vakantiedagen en 2 bovenwettelijke vakantiedagen. Voor iemand die een full time contract heeft gaat het om 22 dagen. Aan toeslagen en uren zal het ongeveer gaan om € 30 tot € 50 bruto per dag. Per jaar zou je er dus € 660 tot € 1.100 bruto op vooruit moeten gaan.
Daarnaast komt dan nog de eenmalige uitkering van €750,- bruto in 2019.

Op welke manier wordt dit berekend?
1.We gaan uit van het functieloon van 1 dag vermeerderd met de persoonlijke toeslag en de ploegentoeslag;
2.Het gemiddelde bedrag aan toeslagen dat je in het afgelopen kalenderjaar per gewerkte dag hebt ontvangen.
Hiervan telt 90% mee;
3.Het gemiddelde bedrag dat je in het afgelopen kalenderjaar per gewerkte dag hebt ontvangen aan overuren (inclusief de 30% toeslag), zaterdag- en zondaguren voor zover die de 40 uur per week overschrijden. Dit aantal uren wordt afgetopt op 22,75% van je functieloon. Dat komt overeen met 7 overuren per week.
Tel de bedragen van 1, 2 en 3 bij elkaar op en je hebt de waarde van je vakantiedag.

Ook over het verleden is iets geregeld
Iedere werknemer in de loonschaal A’ t/m H die het gehele kalenderjaar 2018 in dienst is geweest van zijn werkgever en meer dan 100 uren heeft gewerkt waaraan een toeslag is verbonden krijgt een eenmalige uitkering van € 750 bruto. Deze uitkering wordt in 3 termijnen van € 250 betaald en wel op 31 maart, 30 juni en 30 september 2019.
Om dit bedrag te krijgen moet je een verklaring tekenen waarin je afstand doet van je rechten op de vergoeding van structurele toeslagen over de vakantiedagen van 2014 – 2018.
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Beroepschauffeurs -> CAO discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: