Beroepschauffeurs Beroepschauffeurs
Alles over het transportgebeuren (en overige zaken)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

De grommende trucker maakt zich zorgen over Europa

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Beroepschauffeurs -> Het praat hoekje
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Deelt u deze mening ook of niet???
ja
100%
 100%  [ 1 ]
nee
0%
 0%  [ 0 ]
geen mening
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 1

Auteur Bericht
cortrans
site admin

BerichtGeplaatst: 20-09-2018 09:11:36    Onderwerp: De grommende trucker maakt zich zorgen over Europa Reageren met citaat

’De grommende trucker’ maakt zich zorgen over Europa
Door WIERD DUK
20-9-2018

Vanaf het moment dat Robert Havelaar kon lezen is hij daar niet meer mee opgehouden. „Ik lees zeker een boek per week.”Ⓒ RIAS IMMINK

Al twintig jaar reist hij door Europa, met in zijn bagage een tas vol boeken. De lezende vrachtwagenchauffeur Robert Havelaar (53) kijkt naar het continent dat, als in een roman, drastisch veranderde. „Van Zweden en Engeland tot Frankrijk en Italië, de bevolking van de grote steden is dramatisch van samenstelling gewijzigd.”

Hij heeft twee passies: lezen en de vrachtwagen. In Robert Havelaars flatwoning in Barendrecht staan honderden boeken netjes opgesteld in prachtige rijen. De bibliotheek is verdeeld over twee kamers: fictie en non-fictie. Van Shakespeare en het verzameld werk van Karel van het Reve tot de biografie van Friedrich Nietzsche en veel werken over de Tweede Wereldoorlog. „Vanaf het moment dat ik kon lezen, ben ik er niet meer mee opgehouden”, zegt de internationale vrachtwagenchauffeur. „Ik lees meer dan een boek per week.”

Havelaar vervoert dataservers door Europa en zit – om veiligheidsredenen en omdat die dingen loodzwaar zijn en de chauffeurs ze ook moeten plaatsen – altijd met een collega op de wagen. Ideaal voor een bibliofiel als hij: „Daardoor heb ik veel tijd om te lezen.”

Achterstandswijk
Onderweg zet hij onder de naam ’De grommende trucker’ zijn belevenissen op Twitter: de titels van de boeken die hij leest en ook de namen van de musea en de historische plekken die hij bezoekt. Havelaars culturele belangstelling strekt zich verder uit dan alleen de literatuur: „Ik vind bijna alles interessant.”

Op het eerste gezicht ligt die passie niet voor de hand. Havelaar komt uit Rotterdam-Zuid, uit de Afrikaanderwijk, een achterstandswijk met een grote meerderheid aan niet-westerse allochtonen. „Ik stam eigenlijk uit een familie van havenarbeiders, maar mijn opa en oma en mijn vader hadden in de Afrikaanderwijk een groentezaak. In dezelfde buurt waar in 1972 de Turkenrellen plaatshadden (nadat een Turkse huisbaas een autochtone vrouw op straat zou hebben gezet - red.). Je zag toen die etnische spanningen al ontstaan.”

"Ik spijbelde veel omdat ik wilde lezen"
In Zuid zat Havelaar op de lts. „Maar ik spijbelde veel omdat ik wilde lezen. Dus dat werd geen succes.” Hij ging van school af, werd dakdekker. „Echt heel hard werken. Toen ben ik al snel het leger in gegaan.” Hier kon hij aan de slag als chauffeur van hoge officieren. Dat betekende vaak lange wachttijden, die Havelaar vulde met z’n favoriete tijdverdrijf: boeken lezen.

Schaften
Na het leger belandde Havelaar in het internationale transport. Ook zijn – vroeg overleden – vader was als truckchauffeur gaan werken en met een jongere broer reed Robert nog enige tijd samen op de vrachtwagen. „Die had een klotebaas en kon bij mij komen. Maar dat boek hadden we na drieënhalf jaar wel uit: dag in, dag uit samen met je broer in de auto, dat is niet vol te houden.”

Nooit werd hij vreemd aangekeken wegens zijn boekenmanie. „Ook als dakdekker niet, toen las ik tijdens het schaften. Mijn collega’s vonden het vaak wel leuk juist.”

Mede door al die boeken ontwikkelde Havelaar een grote belangstelling voor de geschiedenis van Europa. „Ik heb veel gelezen over de Tweede Wereldoorlog en veel plekken bezocht. Met een andere broer samen maakten we een aandachtspunt van belangrijke locaties uit de Eerste Wereldoorlog. Dat diepen we dan ook echt uit: kijken hoe alles precies in z’n werk is gegaan.”

"Van Zweden en Engeland tot Frankrijk en Italië: de bevolking van de grote steden is dramatisch van samenstelling veranderd"
Scherp ziet hij hoe Europa de afgelopen decennia veranderde en hoezeer die veranderingen met name de arbeidersklasse zorgen baren. „Van Zweden en Engeland tot Frankrijk en Italië: de bevolking van de grote steden is dramatisch van samenstelling veranderd. Overal waar ik kom, gaat het in de truckersrestaurants over hetzelfde: eerst voetbal en dan de problemen met immigratie en criminaliteit. ’Europa is verloren’, hoor ik dan.”

Teringzooi
Is dat ook zijn indruk? „Ja, eigenlijk wel. Ik kom bijvoorbeeld niet graag meer in Engeland, omdat je er altijd op je hoede moet zijn dat je lading niet wordt gejat. Het is gewoon een crimineel land geworden. Steden als Bradford, Birmingham, Manchester: het is er een teringzooi. Frankrijk is ook erg. Marseille is een verschrikking, wij Nederlanders gaan de stad niet meer in en parkeren op kilometers afstand.”

Havelaar schetst een deprimerend beeld van de staat van Europa. „In Parijs heb je tegenwoordig van die enorme illegale vluchtelingenkampen. Die ruimen ze dan op, maar een paar weken later, als ik er weer ben, zie ik ze weer op een andere plek. In Zuid-Italië zijn hele dorpen door illegale immigranten overspoeld.”

"Ze hebben er geen idee wie ze binnen hebben gelaten en voelen zich onveilig op straat"
In Duitsland hoort Havelaar al jaren hoe de burgers klagen over de gevolgen van de massa-immigratie. „Ze hebben er geen idee wie ze binnen hebben gelaten en voelen zich onveilig op straat. Ik heb daar nog nooit een fan van Angela Merkel ontmoet.”

Wereldvreemd
Het ergert hem dat hij dit sentiment maar zelden terugziet in de media. „Ik kijk daarom bijna geen tv meer, ik kan niet tegen die oneerlijkheid.” Tijdens zijn periodes in Nederland valt het hem op dat er onder de – vaak hoogopgeleide – mensen die niet tot zijn milieu behoren nauwelijks belangstelling bestaat voor de problemen die hij op zijn reizen signaleert. „Die gegoede mensen zijn zo wereldvreemd. Op verjaardagsfeestjes moet ik me echt inhouden. Ze zijn niet in mijn verhalen geïnteresseerd of ze schakelen over op een ander onderwerp. In de vrachtwagenwereld stemmen ze trouwens bijna allemaal PVV, of ze stemmen niet.”

"Die gegoede mensen zijn zo wereldvreemd"
Havelaar laat zich door die ervaringen niet uit het veld slaan, daarvoor is zijn nieuwsgierigheid naar de wereld te groot. Als Robert weer op de truck zit – terwijl in Salzburg EU-leiders zich buigen over de toekomst van het continent – tweet hij een foto van een pocket van schrijver Bertus Aafjes: Een lampion voor een blinde. ’Mijn eerste Bertus Aafjes ooit’.

Hij heeft er weer zin in.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2578616/de-grommende-trucker-maakt-zich-zorgen-over-europa

Laatst aangepast door cortrans op 20-09-2018 09:18:32; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
cortrans
site admin

BerichtGeplaatst: 20-09-2018 09:15:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Een verhaal waar ik mij helemaal in kan vinden, alleen zo jammer dat er naar dit soort mensen zo slecht geluisterd wordt.
Het is een verhaal die in mijn beleving ook de pure waarheid is, en dat maakt mij best bang, omdat de "hoge heren" uit Brussel de waarheid verdoezelen voor een mogelijk hoger belang, waar wij geen weet van mogen hebben.
Maar de Europese burgers betalen wel dik de rekening......
En nee, ik vindt dit zeker geen op sensatie belust verhaal, of om een bepaalde groep te discrimineren (of het zou de oorspronkelijke bevolking moeten zijn die hier gediscrimineerd wordt...... Rolling Eyes )

Zonder transport staat alles stil

Onderweg te spotten in de HEMA 25 en aanhanger 77 (als ik niet vrij ben)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
trucker10
gebruiker

BerichtGeplaatst: 20-09-2018 18:02:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Soms denk ik aan Noordkaap " zou een heel klein beetje oorlog, soms niet beter kunnen zijn "
Als ik bekijk wat de politiek doet, door de "islam" overal binnen te laten dan denk ik dat ze dat klein beetje oorlog met het inheemse volk willen uitlokken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Beroepschauffeurs -> Het praat hoekje Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: