Beroepschauffeurs Beroepschauffeurs
Alles over het transportgebeuren (en overige zaken)
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

verjaring van transportfactuur in Duitsland

 
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Beroepschauffeurs -> Handige tips
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
trucker10
gebruiker


Geregistreerd op: 20 Okt 2014
Berichten: 2779

BerichtGeplaatst: 19-07-2018 06:53:43    Onderwerp: verjaring van transportfactuur in Duitsland Reageren met citaat

Bij binnenlands transport 1 jaar, bij grensoverschrijdend 1,5 jaar.


Transport en verjaring
Om actuele redenen willen wij opnieuw terugkomen op dit reeds in het verleden vaker ter sprake
gebrachte onderwerp, want het lijkt erop dat veel Nederlandse transporteuren niet op de hoogte zijn van
de algemeen geldende verjaringstermijnen. In ieder geval heeft het advocatenkantoor Peters de
afgelopen weken opnieuw enkele incasso-opdrachten met betrekking tot niet betaalde rekeningen voor
verrichte transporten ontvangen. Helaas waren deze deels zeer hoge vorderingen alle verjaard. Dit geeft
ons daarom opnieuw aanleiding om op de bestaande verjaringstermijnen te wijzen.
Bij grensoverschrijdende transporten is het zowel in Nederland als ook in Duitsland geldende
internationale CMR-Verdrag dwingendrechtelijk van toepassing. Volgens dat verdrag geldt een
verjaringstermijn van 15 maanden, te rekenen vanaf de datum van opdracht.
Indien goederen binnen Duitsland worden vervoerd, geldt volgens het Duitse Wetboek van
Koophandel (HGB) een verjaringstermijn van 1 jaar nadat de goederen zijn afgeleverd dan wel,
indien deze niet zijn afgeleverd, vanaf de dag, waarop de goederen hadden moeten worden afgeleverd.
De eerste fout is dat Nederlandse transporteuren veel te lang en te vaak aanmaningen sturen. Voor de
Duitse opdrachtgevers en niet betalende schuldenaren is dat het duidelijkste teken dat er geen direct
gevaar dreigt. Immers zo lang alleen maar aanmaningen in de brievenbus landen, kunnen andere
schuldeisers bij voorrang worden betaald. Door schlechts aanmaningen te sturen geeft de Nederlandse
transporteur duidelijk te kennen dat hij nog bereid is om op de betaling te wachten.
De tweede fout is het inschakelen van een Nederlands incassobureau of deurwaarder. Deze sturen ook
alleen maar schriftelijke aanmaningen, vaak in het Nederlands, die in Duitsland doorgaans niemand
kan lezen, of in gebrekkig Duits, dan echter met incassokosten van 15 - 30 % van de vordering. Zulke
brieven belanden bij de Duitse schuldenaar gegarandeerd in de prullenmand.
De derde fout - en meestal ook de laatste - is gelegen in de verkeerde veronderstelling, dat door middel
van een schriftelijke aanmaning de verjaring kan worden gestuit. Dat is echter niet het geval!
Het CMR-Verdrag geeft zelf geen regeling hoe verjaring wordt gestuit, maar verwijst naar het recht
van het land, waarin de schuldenaar is gevestigd. Wanneer dus een opdracht tot het verrichten van een
transport door een Duitse onderneming is gegeven, moet (afgezien van enkele uitzonderingen) tegen
deze opdrachtgever in Duitsland een rechtsvordering worden ingesteld. Voor dat geval is dwingend
voorgeschreven dat ten aanzien van de suiting van de verjaring Duits recht van toepassing is. Volgens
het Duitse recht kan de verjaring alleen door middel van het instellen van een rechtsvordering worden
gestuit.
Duitse schuldenaren weten dit merkwaardig genoeg steeds heel precies.


https://www.advocatenkantoor-peters.de/PDFs/Transport%20en%20verjaring.pdf
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Beroepschauffeurs -> Handige tips Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum