Beroepschauffeurs Beroepschauffeurs
Alles over het transportgebeuren (en overige zaken)
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Dus geen andere opdrachten uitvoeren.

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Beroepschauffeurs -> Het praat hoekje
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
trucker10
gebruiker


Geregistreerd op: 20 Okt 2014
Berichten: 2618

BerichtGeplaatst: 13-01-2018 12:23:54    Onderwerp: Dus geen andere opdrachten uitvoeren. Reageren met citaat

Als onze baas vraagt om even naar de laadklep te kijken of de cabine te kanten om de motor eens te bekijken om....... moeten we opgeleid zijn en bij motor defecten staat op mijn dashboard " raadpleeg garage "

Baas schuldig aan dood van trouwe werknemer?
RECHTBANK BUIGT ZICH OVER FATAAL ARBEIDSONGEVAL MET KRAANARM

De baas van een firma uit Schoten dreigt veroordeeld te worden voor de dood
van een trouwe werknemer.
Dirk De Brandt (52) uit Essen stierf op 4 oktober 2016 nadat hij tussen de kraanarm van een vrachtwagen terechtkwam. De arbeidsauditeur vindt dat de zaakvoerder hem een onverantwoorde opdracht had gegeven.
Kraanman Dirk De Brandt (52) uit Essen werkte al 12 jaar lang bij E2MS, een bedrijf aan de Melkerijstraat in Schoten dat gespecialiseerd is in elektrische installaties aan gebouwen. Hij was een uitermate loyale werknemer: na een zware rugoperatie in de zomer van 2016 en de daaropvolgende verplichte rust, stond hij begin oktober te popelen om weer deeltijds aan de slag te gaan.
Een van zijn eerste karweien na zijn terugkeer: achterhalen wat er mis was met de kraanarm van een vrachtwagen. Werknemers van E2MS hadden gemerkt dat het gevaarte haperde. De Brandt onderzocht op 4 oktober 2016 vroeg in de ochtend de kraan en schroefde met een inbussleutel een verwrongen afdekplaatje los. Drie van de vier bouten had De Brandt verwijderd, toen het noodlot toesloeg. Alle olie spoot uit de kraanarm en het gevaarte sloeg dicht. De Brandt werd verpletterd en overleed onmiddellijk.
Ruim twee jaar na de dood van De Brandt staan zijn baas Wim A. en de vennootschap achter de firma voor de correctionele rechtbank in Antwerpen. De betichtingen luiden: onopzettelijke doding en inbreuken op de welzijnswet. Volgens de arbeidsauditeur had Wim A. zijn werknemer opgedragen om de defecte kraanarm te manipuleren, zonder dat die ervoor de juiste opleiding had genoten. “Niet een werknemer, maar gespecialiseerde onderhoudsfirma, had de kraanarm moeten herstellen. Zo staat het zelfs in de handleiding van de kraan”, klonk het.

8 maanden met uitstel
Wat de straf voor zaakvoerder Wim A. betreft, laat de arbeidsauditeur de rechtbank de keuze: 8 maanden voorwaardelijke celstraf of een geldboete van 1.200 euro boete. De vennootschap achter E2MS riskeert een boete van 30.000 euro.

Fabrikant
De verdediging ging resoluut voor de vrijspraak. “De zaakvoerder van E2MS heeft zijn werknemer opgedragen om even naar de kraanarm te ‘kijken’, niet om eraan te prutsen”, stelden advocaten Steven Boeynaems en Patrick Waeterinckx. “De dood van Dirk heeft hem zeer sterk aangegrepen. Hij is in een depressie beland en heeft intussen al zijn aandelen in de firma van de hand gedaan.”
De advocaten plaatsten ook grote vraagtekens bij de manier waarop het onderzoek was gevoerd. “Waarom is de fabrikant van de kraan nooit aan de tand gevoeld? Het is onbegrijpelijk dat een simpele manipulatie met een IKEA-sleutel aan het afdekplaatje de kraan kan doen toeplooien. En bovendien: nergens was er een waarschuwingssticker aangebracht.”

Nooit kwalijk genomen
Wim A. nam op het proces ook zelf het woord. “Ik begrijp niet waarom ik mij hier moet verantwoorden”, zei hij. “Ik heb Dirk enkel gevraagd om naar het plaatje te kijken zodat we de hersteller goed konden briefen. In mijn hele carrière is veiligheid altijd mijn prioriteit geweest. Zet uw veiligheidsbril op, volg de geijkte procedures... ik zeg het mijn werknemers elke dag.”
De Brandt liet een dochtertje en twee pluskinderen na. Zijn partner deed gisteren ook een woordje: “Ik heb Dirks baas nooit iets kwalijk genomen. Het was een inschattingsfout. Na Dirks dood heeft hij me toegegeven dat hij Dirk een duidelijke opdracht had gegeven: het bewuste afdekplaatje verwijderen. Dat hij dat nu ontkent, doet me pijn.”
De rechtbank doet uitspraak op 20 februari.


Bron : https://www.hln.be/regio/schoten/baas-schuldig-aan-dood-van-trouwe-werknemer~a8af0eac
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
cortrans
site admin


Geregistreerd op: 21 Okt 2014
Berichten: 11025
Woonplaats: Utrecht (NL)

BerichtGeplaatst: 14-01-2018 08:30:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit is weer het klassieke voorbeeld, van hoe werkgevers (of hoger geplaatsten) zich uit een situatie proberen te lullen, ten koste van een werknemer.
Ik spreek echt uit eigen ervaring (zonder hier in details te treden).
Ook bij mijn bedrijfsongeval (dat ik wonderwel overleeft heb) heeft de directie mij zwaar voor schut gezet bij de arbeidsinspectie.
Vol ongeloof lees je dan “dingen” in het report waarvan ik denk, hoe durven jullie dit te schrijven, en dat allemaal om maar een minimale straf te krijgen als bedrijf.
Wat dit bij de betreffende werknemer dies is totaal onder geschikt........
Nog geen verontschuldigingen achteraf.....
_________________
gr. Cor

Zonder transport staat alles stil

Onderweg te spotten in de HEMA 65 en aanhanger 77 (als ik niet vrij ben)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
trucker10
gebruiker


Geregistreerd op: 20 Okt 2014
Berichten: 2618

BerichtGeplaatst: 14-01-2018 10:38:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Als ik berichten lees geschreven door agenten van politie over een bandenwissel langs de snelweg dat dit moet uitgevoerd worden in het bijzijn van een signalisatie wagen dan kan je als chauffeur eigenlijk ook je band niet meer op je eentje vervangen als je langs de pechstrook staat
Stel, ik hoor dat mijn V-riem doorslipt, de planner weet dat ik dit eigenlijk zelf kan oplossen en vraagt me dat, maar tijdens de klus loopt het verkeerd en valt de cabine terug waardoor ik gekneld kom te zitten
We zal aansprakelijk gesteld worden? Want ik ben ingeschreven als chauffeur, niet als onderhoudstechnieker
Soms wil je net dat iets meer doen voor wat puntjes te scoren, maar als het verkeerd loopt is je krediet direct weggenomen en schuiven ze de verantwoordelijkheid van zich af.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Beroepschauffeurs -> Het praat hoekje Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum