Beroepschauffeurs Beroepschauffeurs
Alles over het transportgebeuren (en overige zaken)

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Navigatie perikelen

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Beroepschauffeurs -> (Truck) Navigatie topic
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frans1960
gebruiker

BerichtGeplaatst: 21-11-2017 19:41:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Navigatie...

Ik heb zo'n TomTom voor trucks. Waar je gewicht en afmetingen enzo in kan zetten. Zelfs ADR kun je aangeven. Maar dat ding stuurt me dagelijks nog fout of verkeerd. Over weggetjes waar je met de fiets nog niet wilt fietsen, of over wegen verboden voor 3,5 ton. Of rotondes die hij niet kent. De TomTom is best slecht vind ik. 99% doet hij het goed, maar 99% zijn ook snelwegkilometers (bij wijze van). Net daar in de stad, bij de bestemming, daar moet dat ding het weten. En daar maakt die vaak fouten. Over een weggetje wat misschien wel mag, maar niet te doen is, terwijl er een grote weg omheen loopt, maar die is dan 100 meter om, daarom pakt hij die niet. Zo'n soort dingen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
cortrans
site admin

BerichtGeplaatst: 21-11-2017 19:43:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Vreemd, ik heb zelf ook een Trucker 6000 liftime edition maar is kan hem echt maar op heel weinig fouten betrappen hoor.
Ik ben nog nooit een straat of pad op gestuurd waar ik niet meer uit kwam Rolling Eyes

Zonder transport staat alles stil

Onderweg te spotten in de HEMA 25 en aanhanger 77 (als ik niet vrij ben)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Frans1960
gebruiker

BerichtGeplaatst: 21-11-2017 19:57:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik rij daar niet in.

In Frankrijk bakt hij er weinig van Cor. Hij heeft me al een paar keer gewoon bij een bedrijf het terrein opgestuurd, dat die dacht dat dat doorgaande weg was.

Eentje, ten westen van Dreux, zat ik goed vast. Smalle eenrichtingsweg met een bocht naar links. En toen stond ik op zaterdagmiddag voor een gesloten poort. Dan kun je 400-500-600 meter achteruit rijden, van de hand af, over smalle weg.

Bijna elke dag betrap ik hem wel op een fout.
Terug naar boven
cortrans
site admin

BerichtGeplaatst: 22-11-2017 04:05:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Tja, het blijft inderdaad een HULP middel.......

Op het blauwe forum zat Corné64.
Hij mocht van zijn werkgever (de blauwe Versteijnen uit Tilburg) alle truck navigatie systemen testen die er te koop waren.
Tomtom truck was verre weg het beste systeem.
Ik kom hem nog wel eens tegen op een navigatie forum, maar hij is er nog steeds overtuigt van dat Tomtom het meest compleet is met de minste fouten.
Kun je nagaan wat voor fouten de concurrentie maakt........

Overigens moet ik ook eerlijk toegeven dat ik de oudere systemen beter vond dan de huidige.
Bij de oude kon je zelf nog een straat "blokkeren" op de kaart, als je wist dat je daar niet in kon, of bijvoorbeeld "deblokkeren als je daar vaker kwam.
Op die manier was hij beter te gebruiken.
Een mooi voorbeeld was de afsluiting van de brug bij Gorinchem een jaar geleden.
Ook kon je dan zelf nieuwe wegen die al ingetekend waren, maar nog niet "vrijgegeven" zelf vrijgeven.
Met die nieuwe kon ik hem niet zelf blokkeren, en bleef hij mij er maar over de afgesloten brug willen sturen.
Tja, niet elke verandering is gelijk een verbetering. Gelukkig worden ze weer steeds beter in te stellen.

Het grote voordeel van de nieuwe systemen is de livetime kaart update (elke 3 maanden een bijgewerkte kaart, en de prima file/flits informatie

Terug naar boven
Marcel1970
Fotograaf

BerichtGeplaatst: 22-11-2017 08:19:00    Onderwerp: Reageren met citaat

En zelf bij de update,s loopt TomTom nog wel eens achter de feiten aan wegen waar die al een tijdje open zijn maar pas 3 update,s verder op je kaart staan.
ik heb nu geen navigatie meer nodig toen dat wel het geval was ,was het mijn ervaring dat op snelwegen rijkswegen Tom Tom het prima doet maar vooral op het platteland ze achter de feiten aan lopen
Terug naar boven
steenhaas1
gebruiker

BerichtGeplaatst: 22-11-2017 13:08:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Andersom gebeurd ook, dat een gemeente de nog aan te leggen woonwijk aan TT doorgeeft die ook nog vertraging oploopt ....
Tussen A2 en de Haarrijnseplas staat al minimaal 5 jaar een woonwijk ingetekend terwijl er nog geen paal de grond in is.
Ken ook diverse rotondes die eerst op de kaart stonden toen weer niet en nu ze er zijn komen ze weer op de kaart
Terug naar boven
Frans1960
gebruiker

BerichtGeplaatst: 22-11-2017 15:13:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb even gekeken, ik heb een TomTom 5250. Dat staat er niet op, maar moet je op het schermpje zoeken, naar rechts scrollen en dan bij informatie.

Moet je zo'n ding handmatig updaten of doet die dat zelf draadloos, zoals die ook ergens contact mee heeft voor de file meldingen (die kloppen wel aardig, alleen de tijd vaak niet zo).
Terug naar boven
cortrans
site admin

BerichtGeplaatst: 22-11-2017 17:11:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Marcel1970 schreef:
En zelf bij de update,s loopt TomTom nog wel eens achter de feiten aan wegen waar die al een tijdje open zijn maar pas 3 update,s verder op je kaart staan.
ik heb nu geen navigatie meer nodig toen dat wel het geval was ,was het mijn ervaring dat op snelwegen rijkswegen Tom Tom het prima doet maar vooral op het platteland ze achter de feiten aan lopen
Ze zijn uiteraard wel aangewezen op de diverse Gemeenten Rijks instellingen die de wijzigingen moeten doorgeven.
En zoals Henk al schreef, zijn er ook weer vertragingen en opleveringen eerder dan bedoeld was.
Nieuwe wegen en rotonde's duren altijd een kaart verder (dus minimaal 3 maanden) als deze doorgegeven worden.
Zelf kun je ook prima wijzigingen doorgeven via de site Maspshare Reporter https://www.tomtom.com/mapshare/tools/?Lid=5.
Met je account kun je gelijk zien, wanneer wijzigingen verwerkt zijn.......
Ik geef er regelmatig wijzigingen door Cool

Terug naar boven
cortrans
site admin

BerichtGeplaatst: 22-11-2017 17:21:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Frans1960 schreef:
Ik heb even gekeken, ik heb een TomTom 5250. Dat staat er niet op, maar moet je op het schermpje zoeken, naar rechts scrollen en dan bij informatie.

Moet je zo'n ding handmatig updaten of doet die dat zelf draadloos, zoals die ook ergens contact mee heeft voor de file meldingen (die kloppen wel aardig, alleen de tijd vaak niet zo).
De 5250 is de voorloper van mijn 6000 Trucker.
Inmiddels is er al weer een nieuwere versie, de 6250. Deze is wel al up te daten via WiFi, dit tot tegenstelling van de 5250 en 6000, die nog aan de computer "gehangen" moet worden om nieuwe kaarten en mapshare update's te mogen ontvangen.
Mijn 6000 heeft lifetime kaart update, en file informatie, dus ik krijg elke 3 maanden "gratis" een nieuwe kaart aangeboden.
Ik weet niet of dat met de 5250 ook zo is, maar wil je een nieuwe kaart, dan moet je je Tommie eerst aan de computer aansluiten, en kijken of er een nieuwe kaart klaar staat.........
Zo niet, dan moet je die kopen........

Het is zoiezo raadzaam om regelmatig je tomtom aan te sluiten, en mapshare updates te downloaden. Vooral veranderingen van rijrichtingen en dat soort dingen komen via mapshare binnen........

Terug naar boven
steenhaas1
gebruiker

BerichtGeplaatst: 22-11-2017 22:40:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb nog een GO740, maar wel met een nieuwe kaart (996Truck) via een niet nader te noemen bron Wink
Voor deze kaart heb ik wel een nieuwe bron moeten aanboren, de vorige was braaf geworden, zullen wel bericht van een advocaat gehad hebben....
Terug naar boven
cortrans
site admin

BerichtGeplaatst: 23-11-2017 05:03:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat zijn nog fijne toestellen Henk. Ik had een 750 live......
Het is dat de ingebouwde sim-kaart het begaf voor de file info.
Bij die toestellen kun je inderdaad zelf nog een weg blokkeren of de-blokkeren.
Over 3 weken (ongeveer) komt de V10 kaartversie weer uit. Hopelijk kun je dan weer een kaart scoren hiervoor.......

Terug naar boven
steenhaas1
gebruiker

BerichtGeplaatst: 24-11-2017 10:04:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb de gemeente Utrecht ook gewezen dat zelfs vanuit Amsterdam de route naar de Carthesiusweg via afrit centrum en de Lessinglaan gestuurd wordt.
Terwijl de gemeente de Lessinglaan vrachtwagenlus wil hebben, moest ik echt moeite doen om de gemeente te bewegen om de Wolgang Pauliweg als voorkeursroute aan TT door te geven.
Die weg werd pas na het blokkeren van 5 of 6 andere straten in de route opgenomen.
De ambtenaar vond het niet de taak van de gemeente om dit aan TT door te geven.
Ik opperde het is jullie beleid om de Lessinglaan (vracht)verkeersluw te maken en dit is een goede manier, andere gemeentes doen dat blijkbaar wel want daar krijg ik zonder verbodsborden onlogische routes om bepaalde wegen te ontzien.

De Wolgang Pauliweg zit nu nog steeds niet in de route trouwens....
Terug naar boven
cortrans
site admin

BerichtGeplaatst: 24-11-2017 19:02:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Klopt Henk. De gemeente Utrecht is zo wie zo een onmogelijke gemeente voor welke auto dan ook.
Ik ken geen andere gemeente in Nederland waar de automobilist zo gepest wordt als in Utrecht.
Maar wel klagen dat de lucht maar niet schoner wil worden in Utrecht (met al die stilstaande auto's met draaiende motoren overal in de file achter bussen die mensen in/uit laten bij de bushalte's.)
De gemeente creëert bewust file's om automobilisten te dwingen niet met een voertuig naar Utrecht te komen.......

Wij mogen inderdaad vanaf de Lage Weide ook niet via de Lessinglaan naar ons filiaal op Kanaaleiland, en moeten over de A2 er naar toe rijden, ondanks dat er nergens borden staan dat de Lessinglaan "verboden" is voor doorgaand vracht verkeer.

Terug naar boven
Frans1960
gebruiker

BerichtGeplaatst: 08-01-2018 10:58:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Frans1960 schreef:

Ik denk dat die TomTom van mij me zowat dagelijks verkeerd stuurt. En dan heb ik het niet over een nieuwe weg die hij niet kent. Maar vooral dat je door dorpen moet die verboden zijn voor 3,5 of 7,5 ton. Heel simpel: Chalon en Champagne. Daar laat hij je gewoon door rijden. En da's toch niet zo dat daar pas een jaar een verbod is voor vrachtwagens, volgens mij al zolang als ik in Frankrijk kom. Bij een klant in Duitsland wil hij je altijd over een fietspad sturen. Nu ken ik die klant, en weet ik dat ik er één straat van te voren af moet. Maar toch. In Spanje bij Santander is het helemaal een ramp. Daar snapt hij er niks meer van en laat je ook door de stad gaan, terwijl er toch al een hele tijd een weg om heen ligt, maar die is volgens hem verboden.

Ben benieuwd wat ik vandaag weer voor fouten ga krijgen met dat ding.
Terug naar boven
cortrans
site admin

BerichtGeplaatst: 08-01-2018 11:41:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik stel voor dat je hem eerst eens goed alle updates laat laden, en dan ben ik benieuwd of dit nog zo is.
Vaak is er een route tijdelijk geblokkeerd door bijvoorbeeld werkzaamheden.
Als je hem dus nooit update, zal die tijdelijke blokering er dus steeds in blijven staan, omdat de de-blokering weer door middel van een update van “map-share” uit gehaald wordt.
Ik hang mijn Tommie wekelijks aan de computer om updates binnen te halen, en moet eerlijk zeggen dat ik zelden tegen een probleem aan loop.

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Beroepschauffeurs -> (Truck) Navigatie topic Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: